Frågor & Svar

2013-06-2215:56:26
Frågor & Svar
 •  Kommentarer (1)
Hej, Jag är i en blivande au pair i matchningsprocessen just nu, och jag har lite funderingar/frågor... Jag pratar med en familj just nu, som har tre små barn (5 år, 2, 5 år, en liten bebis som just nu är fyra veckor). Och jag såg att dina värd barn är i liknande åldrar. Kan du berätta lite mer om hur det är att ta hand om tre små barn? Positiva? Negativa? Vad gillar du med det? Mest utmanande/svåra med det? Det jag känner just nu är att det blir för mycket jobb för mig... Jag är mest van att ta hand om ett barn, eller tbå. Jag har ingen erfarenhet av att ta hand om tre barn själv. .. Det är det jag känner mig osäker på, just att jag inte har någon erfarenhet av tre barn. Hur tänkte du när fu valde din värdfamilj? Hade du mycket erfarenhet med små barn? Jobbar din värdmamma, eller är hon hemma? Tacksam för svar!
 
När alla tre är uppe så är det lite att göra ;) Men Kate (3år) går i skolan varannan dag så det är oftast bara 2 av dem hemma hela tiden och dem dagarna Kate inte går i skola så går hon och Elijah på spanska 2h, vilket gör det lite lättare.
Positivt: Du får se barnen växa upp, det är du som lär dem saker, du skapar ett speciellt band med dem (speciellt bebisen). Negativt: Mycket jobb, stressigt ibland, jobbigt att ta med alla till en park osv. 
Jag har ju bara tagit hand om de här barnen så för mig vet jag ingenting annat :) Men det kan förmodligen bli lite jobbigare. Det beror ju lite på om familjen har några speciella aktiviteter som det stora barnet går på - skola osv. Det blir ju så mycket enklare då. Men jag skulle råda dig till att inte tänka så mycket på antal barn, känns familjen rätt så gå på det :) Man vänjer sig vid antal barn :) Precis när jag kom så jobbade min värdmamma hemma, men efter 1 månad så började hon åka till sitt jobb igen :)
 
Kommentarer
Postat av: Elisabet

Tack så mycket för svar!

Det jag är mest fundersam till just nu är att det kommer bli mycket jobb... och att det kommer bli ganska jobbigt i vissa situationer att hålla reda på tre små tjejer, t ex gå till parken, som du sa.
Den äldsta tjejen kommer att gå i skolan två-tre förmiddagar i veckan. Och kommer ha alla tre barnen själv ca 5 timmar om dagen.

Magkänslan jag har just nu är inte självklart ett JA till denna familj. Men ska skypa igen imorgon, så får vi se då.
Jag tänker också, tänk om det här är min enda chans? Tänk om det inte är någon annan familj som hör av sig?

Svar: Det kommer bli lättare. Du behöver bara vänja dig vid barnen och lära känna dem :) Nu vet ju inte jag hur din situation såg ut förut, men du får absolut inte tänka att detta är din enda chans.. Om du inte är absolut säker på denna familjen så tycker jag inte att du ska välja dem :)
Paulina Svensson

2013-06-23 @ 20:49:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Aupairpaulina
En tjej på 21 år från lilla staden Kalmar som nu bor i Rahway, New Jersey, sedan den 12 November, för att arbeta som au pair i 1 år. Jag tar hand om 3 små söta barn som är 3år, 2år och en på 1år.

Kom och följ med mig på mitt livs äventyr!


dagar i USA

dagar kvar i USA

Follow on Bloglovin