Att bli au pair - steg 5

2012-10-1722:51:00
Att bli au pair - steg för steg
 •  Kommentarer (1)
Nu är du ännu nämre ditt liv i USA. Det enda som ska fixas innan du åker är ditt visum och ditt internationella körkort. Nu är du fruktansvärt nervös och tänker på allting som kan gå fel och frågar dig själv hela tiden varför du gör detta. 
 
När du har fått hem visumpapperna är det dags att fylla i online ansökan och beställa tid på ambassaden. När du har gjort det är det bara att vänta tills dagen med stort D kommer och det är dags att besöka den välomtalade ambassaden som alla är så nervösa att besöka..
 
Du får ställa dig bakom en skylt där det står att de som söker ett "nonimmigrant visa" ska stå och sedan får du vänta tills vakterna i ett litet hus säger att det är ok för dig att komma in. De tar ditt pass och bockar av dig på en lista och så får du visa undersidan av dina skor. Sedan är det en säkerthets kontroll som på en flygplats med metalldetektor och röntgenmaskin. Dina elektroniksaker lämnas in och du får ett nummer som du lämnar tillbaka när du går ut för att få tillbaka dem. 
 
Du får sedan gå in i ett annat hus som är mega stort. När du kommer in får du ta en nummerlapp och vänta på ditt nummer. Sedan får du lämna in alla papper och sedan sitta och vänta tills ditt namn ropas upp. Du ska nu lämna fingeravtryck. Sedan får du sitta och vänta igen tills du hör ditt namn ropas upp. Då får du upp ge vad du ska göra i USA. Eftersom jag ska åka som au pair frågade hon vart jag skulle vara och berätta om min familj. Sedan sa hon: "your visa has been approved and will be sent to you within 12 days." Det var bara att tacka och bocka och gå ut i kylan igen. Det var inte alls mycket folk när jag var där så allt som allt tog det ca 30min för mig.
 
Så det är verkligen ingenting att oroa sig för. Vet man vad man ska göra och allt sådant där i USA så behöver man icke vara nervös för att inte bli godkänd :) Nu är detta över och nu är det bara att vänta på den stora stora dagen - avresan...
Kommentarer
Postat av: Michaela

Hejsan!

jag undrar, får man betala resan till landet man är i och sen hem själv?

svara gärna till min mail då jag inte har någon blogg :)
[email protected]

Svar: Hej Michaela! Nej du får resan dit och hem betald om du slutför programmet, alltså stannar i ett år :) annars får du stå för flygbiljetten hem själv :)
Paulina Svensson

2013-06-25 @ 21:23:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Aupairpaulina
En tjej på 21 år från lilla staden Kalmar som nu bor i Rahway, New Jersey, sedan den 12 November, för att arbeta som au pair i 1 år. Jag tar hand om 3 små söta barn som är 3år, 2år och en på 1år.

Kom och följ med mig på mitt livs äventyr!


dagar i USA

dagar kvar i USA

Follow on Bloglovin